Высота транцаДовжина ноги лодочного мотора (дейдвуд) це відстань між місцем кріплення двигуна до човна та антикавітаційною плитою мотора (див малюнок праворуч). Ця довжина також має бути такою ж або трохи (до 5см) більшою ніж висота транця човна (див малюнок ліворуч). Транець - той борт до якого кріпеться двигун. При виборі двигуна обов’язково звертайте увагу на відповідність висоти транця човна довжині ноги двигуна (див малюнок ліворуч). Тобто анти кавітаційна плита мотора має буди на рівні дна човна, або ж максимум на 5 см нижче його. Якщо ж плита буде заглиблена ще нижче можливі наслідки:

- труднощі (або навіть неможливість) виходу човна в режим глісирування
- велика можливість пошкодження гвинта о підводні об’єкти
- труднощі з паркуванням човна до берегу.

Якщо ж плита буде встановлена вище дна судна можливі наслідки:

- контакт гребного гвинта з повітрям, особливо на поворотах, що може призвести до значного підвищення обертів мотора та виходу його з ладу.

visota.jpgТакож при встановленні мотора звертайте увагу на його центрування по ширині транцю (див малюнок). Мотор має стояти по центру транцевої плити.

Трім. Спрощено – це система регулювання нахилу двигуна по вертикальній осі. При завантаженому човні рекомендуємо орієнтуватися на капот мотора (верхня кришка). Він має знаходитися паралельно воді (див малюнок). У кожному моторі є декілька положень регулювання кута нахилу. Відрегулюйте на воді самостійно, пересуваючи регулюючий штир у різні отвори. Будьте обережні щоб не впасти у воду!

Як переносити та зберігати лодочний мотор?

Двохтактні двигуни в цьому плані набагато простіше чотирьохтактих. Тобто зберігати та перевозити їх можна в будь якому положенні грім головою вниз гвинтом до гори.

В чотирьох тактному моторі в картері постійно знаходиться масло, тому перевозити його можна тільки в положеннях визначених виробником. При чому у кожного виробника такі положення різні і відрізнятися вони можуть навіть помодельно у одного виробника. Тому обов’язково прочитайте інструкцію з експлуатації, а якщо такої нема зверніть увагу на наклейки на корпусі мотора (див малюнок як приклад). perenoska.jpgЯкщо ж і наклейок немає відкрийте кришку і подивіться з якого боку знаходиться сапун вентиляції картеру (тільки для досвідчених користувачів). Міф про то, що чотирьох тактний мотор треба перевозити тільки вертикально є повним міфом. Будь який малопотужний мотор (до 50 к.с.) будь якого виробника можна перевозити на боці, тільки треба знати на якому. А після такого перевезення бажано запускати двигун після того як він провісить у вертикальному стані хвилин 10-15 (для того щоб масло стекло назад в картер).

Керування двигуном буває румпельне та дистанційне. Румпель – це ручка, що виходить безпосередньо з мотора та призначена для повертання двигуна. Тобто в такому випадку людина сидить безпосередньо біля двигуна та повертає його за ручку, а також переключає передачі і керує рукояткою «газ», важелі яких знаходяться безпосередньо на моторі, або на
voterlinija.jpg румпелі (в залежності від моделі).

Дистанційне керування – це коли людина сидить на відстані від мотора та керує двигуном завдяки керму та важелям, які пов’язані з мотором тросами.

Запуск двигуна буває ручним та електричним. Для того щоб запустити двигун в ручну необхідно за допомогою мотузки провернути маховик двигуна. В електричному варіанті за вас це робить стартер. Часте питання: Чи можу я самостійно поставити стартер на двигун, що заводом був виготовлений тільки з ручним пуском? Відповідь – все залежить від маховика. Якщо на ньому є венець (тобто зубчики за які буде чіплятися шестерня стартеру) – це можливо. Ціна такого питання зазвичай не більша 500$ (за новий стартер). Якщо його немає про таку ідею можна забувати, тому що в такому випадку треба міняти маховик і купувати стартер, а по грошам це буде приблизно 600$ + 500$.

Специально для сайта www.sail.com.ua Денис Стежко. Все изложенное в этой статье личное мнение автора.